Jaroslav Kozlík: K poklesu a vzestupu vyspělosti našich školáků
čtvrtek, 19. května 2011 ·
Štítky: výchova
Nestor naší pedagogiky oslaví za několik dní 104. narozeniny. Ani jeho
nenechávají výsledky vzdělávání lhostejným a přemýšlí o příčinách.
Výrazný pokles vyspělosti našich školáků, zjištěný nedávno mezinárodním
porovnáváním, nutí k hledání příčin a k nástupu náprav tohoto překvapujícího a
hrozivého jevu.
Úroveň vyspělosti žactva je zásadnější a hlubší problém, než jen reforma
učitelského vzdělání s důrazem na procesuální složku vyučování, na didaktické
umění kantorů. Pokles vyspělosti tkví v samotných základech naší společnosti, ve
společenském systému a jeho neprofesionální aplikaci, která budí v lidech pocity
nejistoty, obav, nedůvěry a bezmoci.
Je třeba si položit dvě základní a zásadní otázky. Které faktory mají negativní
vliv na vyspělost školáků? Jsou to ty, které protěžují individualizmus, egoizmus
a extrémizmus – tedy negativní vztahy mezi lidmi. A naopak, které faktory
vyspělost zvyšují? Jsou to ty, které preferují empatii, toleranci, altruizmus,
týmovou práci – tedy pozitivní vztahy mezi lidmi. Než přistoupíme k rozboru
zmíněných faktorů, připomeňme si procesy, které probíhají v mysli dítěte a
formují jeho život.
V
čem tkví podstata poklesu vyspělosti žactva?
Jednoznačně v dlouholetém zanedbávání citové a mravní výchovy mladé generace!
Připomeňme si prosím, že cit je schopnost, kterou dítě vnímá svět kolem sebe a
sebe v něm. Zprvu jen smysly a později i rozumem. Cit inspiruje, usměrňuje a
kontroluje nejen rozum, ale i vůli. Je strůjcem a nositelem pocitů, prožitků a
nálad, je motorem života. Obohacuje a zjemňuje život člověka, zlidšťuje jeho
chování, jednání a konání. Proto je naléhavé a nutné cílevědomě a soustavně
vzbuzovat, rozvíjet a prohlubovat citlivost a mravnost mladé generace ve
stávajících podmínkách uchvátané, přetechnizované a odlidštěné společnosti,
zkomercionalizované kultury. Rozdíl mezi citovou a mravní výchovou vidím v tom,
že citová výchova rozvíjí a zušlechťuje vnímání a prožívání, zatímco mravní
výchova působí převážně na kontakty dítěte, na jeho vztahy v duchu hesla: „Co
sám nechceš, nečiň druhému!“
Které faktory mají zásadní vliv na vyspělost školáků?
Jsou to: dědičnost, atmosféra sociálního prostředí, vedoucí osobnosti a
vzdělávací program.
1.
Dědičnost
je schopnost dítěte rozvíjet a zdokonalovat své tělesné, duševní a sociální
dispozice, získané od rodičů a předků. Jejich vývoj je věcí rodiny, školy,
kulturních institucí. Zatímco rodina především vychovává, škola pak v rodině
získané dovednosti a návyky využívá a upevňuje v procesu osvojování učiva a
dalšími činnostmi za pobytu ve škole. Přitom by se měla soustředit na silné
stránky osobitosti žáka, vyváženě v jeho cítění, myšlení a snažení.
Rodina a škola mají vést dítě tak, „aby se (řečeno slovy O. Pavla)
radovalo ze všeho a nečekalo, že až v budoucnosti přijde něco, co bude to pravé,
protože je možné, že to přišlo právě teď a v budoucnu již nic krásnějšího
nepřijde.“ Dítě má poznávat sebe a život kolem ze všech aspektů, aby se na
základě tohoto poznání a prožívání mohlo realizovat, dosáhnout rovnováhy a
spokojenosti. J. J. Rousseau: „Musíme dítě naučit, aby se uchránilo samo až
doroste, aby snášelo rány osudu, aby opovrhovalo hojností a nedostatkem, aby
dokázalo žít na ledových pláních nebo v palčivé poušti.“
Člověk se v životě zpravidla řídí těmi zásadami, pravidly a návyky, které si
vštípil v dětství. A. Giljanov: “Etický postoj člověka není ničím vrozeným,
co je dáno odjakživa. Je to výsledek dlouhé a vytrvalé výchovy a vzdělání,
sebevýchovy a sebevzdělání, které začínají od narození a trvají po celý život.“
Pravidla chování si má osvojovat dítě v době vývojově k tomu nejvhodnější. Již v
předškolním věku si má bezpečně navyknout pořádku, čistotě, kulturně se
projevovat pohybem a slovem. Každé opomenutí se později obtížně napravuje, dá-li
se vůbec napravit. Na základě zkušeností z výchovy svých dětí se domnívám, že je
důležité, aby děti do 3 let si osvojily prvotní návyky sebeobsluhy, čistoty a
pořádku, a to napodobením po ukázce a po výstižném výkladu. F. Kožík: „Nejpřednější
stráží lidského pokolení je vždy kolébka.“
Ve školním věku přistupuje návyk poctivé přípravy do školy, trvalé pomoci v
domácnosti, pochopené a přijaté dítětem jako samozřejmost, o níž se nesmlouvá a
která se neodměňuje jako cosi výjimečného. Povinnosti dítěte jsou prostředkem
výchovy k pracovitosti, starostlivosti a odpovědnosti, ke smyslu pro tvůrčí
práci, ke spolupráci a pomoci.
Vše, co rodiče dětem poskytují a co od nich požadují, má být smysluplné a
uvážené. Rodiče by měli mít neustále na mysli poměr mezi tím, co dítě přijímá a
co odvádí, co je schopno přijmout a co odevzdat. Měli bychom dávat dětem jenom
to, co skutečně potřebují, oč se zajímají, co zasluhují. Vést je k realitě, ke
správné životní orientaci. Požadavkem je vyvarovat se všeho, co může vést k
nevšímavosti, povrchnosti, nestřídmosti a pohodlí. Tím jim dáváme mnoho pro
budoucnost.
2.
Atmosféra společenského prostředí
je vzdušný prostor, v němž se mísí a projevují pocity a nálada obyvatel,
vyjadřující, v jakých podmínkách žijí, co prožívají. Většina lidí žije v
obavách, v nejistotě a strachu z budoucnosti v podmínkách uchvátaného života,
zkorumpované společnosti a zkomercializované kultury. To jsou kořeny a zdroje
mravní bídy, ústupu od občanské společnosti, která předurčuje zároveň vyspělost
žáctva. „Aký otec, taký syn“ neboli: „Jaká politika, taková rodina a
taková škola.“
Vyspělost žáků vychází z vrozených dispozic, které vyspělost formují nebo
deformují. Podle toho, co vidí, slyší, prožívají, podle toho si pak vytvářejí
představy o své budoucnosti, chovají se, konají. Pokud nedojde k politické,
hospodářské a kulturní změně, nelze spoléhat jen na reformu učitelského vzdělání
s důrazem na didaktické umění. Nezbývá, než neodkladně začít se změnou myšlení a
snažení celé společnosti, a to ve všech oblastech života a to každý z nás, komu
alespoň trochu záleží na únosnější životní situaci, na vyspělosti naší mladé
generace.
Ke začít např. v oblasti politické? Měli bychom důsledně požadovat od politiků,
aby nás pravidelně a věcně informovali o tom, oč usilují, s jakými výsledky, co
jim brání, v čem bychom jim mohli pomoci. Stejně taky by měly činit společenské
organizace, různá nezisková sdružení. Měly by podávat politikům kritické
připomínky, návrhy, projekty. V tomto pojetí by se měly výrazněji projevovat,
exponovat i významné vědecké a umělecké osobnosti a církve. Mám pocit, že
nejúčinněji by měly k tomu přispět televize a další média, která, jak se zdá,
jsou v rukou lidí, kteří volbou témat a jejich pojetím se stále častěji obracejí
k dobře situovaným vrstvám společnosti. Preference nadbytku a přepychu
nepřispívá ke společenské jednotě. Každá kulturní aktivita, budovaná na
komerčním principu, vede k extrémům, které narušují rovnováhu člověka,
společnosti. Do tohoto balíčku škodlivin života patří přemíra soupeření,
soutěžení, a to ve všem. Přemíra atrakcí a efektů pak vedou k přemrštěným
emocím, rizikům zdravotním, mravním, duchovním i hospodářským. Nepřispívají k
vyspělosti druhých, tím méně dětí.
3.
Vedoucí osobnosti
na všech stupních státní správy a samosprávy, v rodině, ve školách, na
pracovištích mají vytvářet podmínky a předpoklady pro uspokojení tělesných,
duchovních a sociálních potřeb a zájmů občanů. Mají svým vystupováním a chováním
požívat všeobecnou úctu, respekt a důvěru, být příkladem a vzorem v soukromém a
veřejném životě.
Aktivní a čestný člověk hýří vitalitou a aktivitou. Je neustále na cestě vpřed.
Je přímý, vstřícný, podnětný, přičinlivý a činorodý, je strůjcem pokroku. Jeho
životním krédem je: žít, tvořit a milovat v souladu se společností, s přírodou.
Neuspokojuje své potřeby na úkor druhých, ale vždy tak, aby společnosti víc dal,
než od ní přijal, aby po něm zůstalo cosi pozitivního, čímž přispěje k zajištění
a posílení rodu, národa. Bývá dobrým organizátorem a hospodářem. Dělá především
to, v co pevně věří, co je schopen dělat se zaujetím a zápalem. Nedělá nic, co
za takové nepokládá. Sjednocuje lidi společného zájmu a plodné spolupráce.
Mobilizuje síly spolupracovníků, udává jim směr a tón. Nikdy se však neprojevuje
pohrdavě nad jakýmkoliv názorem, návrhem, neboť: „Nikdo nemůže být tak velký,
aby mohl postrádat rad a návrhů druhých.“ Výsledky svého týmu bere za své,
za svou výhru nebo prohru. Snaží se dobrou věc prosadit způsobem, který
charakterizuje slušnost, korektnost, plnění povinností, ochotu postavit a za
dobrou věc proti věci špatné. Pro svou profesionalitu a lidskost budí vynikající
osobnost u jedněch obdiv, stává se životním vzorem, u druhých závist.
Za nynější svízelné hospodářské a mravní situace potřebujeme osobnosti horoucích
srdcí, klidných hlav a čistých rukou, které svým chováním, charakterem a
temperamentem strhnou lidi k mimořádné aktivitě, k osobnímu nasazení a
profesionalitě ve všech oblastech života. Hledejme, získávejme a volme
osobnosti, od nichž lze očekávat, že jsou schopni a odhodláni splnit tato
poslání:
– Být nositeli idejí svobody, demokracie a spravedlnosti.
– Mít odvahu jít ve své práci novou nevyšlapanou cestou.
– Být práci oddaný a věřit jí.
– Tvořivě a odpovědně pracovat, být ke své práci kritický.
– Být neustále v kontaktu se spolupracovníky, s občany.
– Být skromný a na sebe náročný, zejména v oblasti mravní.
– Dbát rad a návrhů druhých, vychovávat své nástupce.
Kolik máme dnes politiků, kteří aspoň přibližně těmto kritériím odpovídají?
4.
Vzdělávací program
má bezprostřední a významný vliv na vyspělost žáka a to tehdy, vychází-li učení
z jeho nitra, zvídavosti, zájmu a poskytne-li učitel dost prostoru, aby žáci
mohli své schopnosti, talent uplatnit a rozvíjet. Zdá se, že se příliš
zdůrazňuje obsah a zanedbává proces a jeho osvojování. To je, v jaké atmosféře
učitel žákům učivo předkládá, probírá, diskutuje, uzavírá a hodnotí, jak
důmyslně přechází od tradičního direktivního pamětného učení k sebeučení,
sebekontrole, k sebehodnocení. Pocit a zájem, to je recept. T.G. Masaryk: „Zájem
je život. Bez lásky a zájmu není života.“ Nejde však o jakýkoli zájem, nýbrž
o ten, který děti posiluje, zušlechťuje a sjednocuje. „Není užitečný ten,
který mnoho ví a umí, ale ten, který v té či oné chvíli ví, co je třeba a umí to
udělat.“
V únoru mě navštívil ing. Arch V. Ustohal, kterého jsem před 80 lety učil na
Pokusné škole ve Zlíně. Vzpomněli jsme také na to, jak někteří mí kolegové,
přírodopisci, zeměpisci, fyzikáři, vycházeli v učení ze zájmu žáků a to tak, že
na konci školního roku seznámili třídu s tématy učiva v příštím roce. Jednotlivá
témata dva zájemci převzali, prostudovali a připravili se je přednést místo
učitele. Dva proto, že před přednesem los určil, který z nich se stane
referentem a který korektorem. Diskuzi vedl žák, který se na dané téma
momentálně přihlásil. Do diskuze vstupovali další a další, emoce se stupňovaly.
Téma se prohlubovalo, soupeřilo se v myšlení a vyjadřování, v umění diskutovat,
hledat pravdu, dobro a krásno.
V učení tedy vycházíme z přirozeného zájmu člověka vědět, umět, konat; kulturně
žít, tvořivě spolupracovat a oduševněle milovat, obohacovat vědomí, zušlechťovat
svědomí, posilovat vůli. Předcházet ve vzdělávání situacím a vlivům, které svou
nestoudnou reklamou a přemrštěnou emocionalitou strhují mladou generaci do
nereálného světa konzumní pakultury, showbyznysu a sportbyznysu, k touze po
předimenzovaných a až absurdních odměnách supermanů.
Závěr
Už po léta marně hledáme směr a cestu k občanské společnosti. Ke společnosti,
která vykvétá z prožívané mravnosti a neformální slušnosti. Tkví v zázemí,
atmosféře lidskosti, která je předmětem výchovně vzdělávacího procesu a osvěty,
to je pozitivních vztahů mezi lidmi a k přírodě.
Vzdělání má výrazný vliv na vyspělost dětí, vychází-li z jejich pocitů, potřeb,
zájmů, životních zkušeností. Zájem a úspěch v učení nezáleží jen na jeho obsahu,
ale mnohdy víc na tom, jak učitel žáky motivuje, jak zajímavě jim učivo
předkládá a zadává. Jak velký prostor jim poskytuje, aby mohli uspokojit svou
zvídavost a touhu po samostatnosti, zájem o téma. Takovouto prací si žáci učivo
trvaleji zapamatovávají, pohotověji vybavují a využívají, upevňují vztahy mezi
učitelem a sebou i navzájem.
Prosím, abychom si neustále připomínali, že základním úkolem výchovy a
vzdělávání je vyváženě harmonicky rozvíjet dítě v osobnost sociálního cítění,
tvořivého myšlení a produktivní spolupráce. Chápejme a praktikujme proces učení
jako proces, který má svůj vlastní obsah, odpovídající na otázku: „Co a proč?“,
a proces, který odpoví na otázku: „Jak?“. Dosáhnout rovnováhy mezi „co a
jak učit“ žádá reformu učitelského vzdělávání, svědomitou přípravu učitele na
vyučování, jeho způsobilost pohotově reagovat na atmosféru a situaci ve třídě,
schopnost vžít se do vědomí žáků, do jejich pocitů a prožitků.
Žiji v naději a očekávání, že se k problému vyspělosti dětí otevře konstruktivní
diskuze.
Jaroslav Kozlík
Nedvědovo nám. 44
147 00 Praha 4
Tel.: 241 430 201, 721 583 657