Počátek vzdělávání netradičně
(V kolika letech má jít dítě do školy?)
Fotografie k tomuto textu byly pořízené v září 2005 ve dvou nizozemských školách. Návštěva se uskutečnila v rámci spolupráce Univerzity Hradec Králové a Drenthe University of professional education v Emmenu při realizaci programu EU Socrates/Erasmus.
Jenaplan Openbare Basisschool v Oranje je malá škola nedaleko Meppelu v provincii Drenthe. Výuka ve škole probíhá podle principů pedagogiky jenského plánu. Školu navštěvuje 28 dětí z okolních usedlostí. Nejmenším dětem ve škole jsou 4 roky, povinná docházka je od 6 let. Ve škole jsou 2 věkově smíšené skupiny (menší děti a skupina větších dětí 7 až 10 let). Na plný úvazek pracují ve škole 2 učitelky. | |
Openbare Basisschool De Woldstrom je velká městská škola
v Meppelu. Její stavba byla dokončena před 5 lety, na projektu školní
budovy se podíleli pedagogičtí pracovníci a mohli tak uplatnit své
požadavky na moderní způsoby výuky. Školu navštěvuje 187 dětí. Více podrobností a zajímavosti o této škole naleznete ZDE na webových stránkách školy. |
Kdy začít se vzděláváním?
Jan Ámos Komenský ve svém návrhu školské organizace hovoří
o "mateřské škole" pro děti od narození do šesti let. Tím nemyslel žádnou
instituci, nýbrž péči o dítě, kterou zajišťuje jeho matka. Krom péče o
uspokojování biologických potřeb je "mateřská škola" zaměřena i na duševní
rozvoj dítěte, počátky jeho výchovy mravní a v přiměřené míře i na rozvoj jeho
poznávání.
Od konce 18. století vznikaly školy poskytující všem dětem základní vzdělávání
(například u nás všeobecnou vyučovací povinnost zavedla svým dekretem v roce
1774 Marie Terezie). Proč byla stanovena hranice 6 let pro zahájení povinné
školní docházky? V šesti letech se dítě natolik osamostatňuje, že může samo
chodit do školy a samo tam při vyučování zůstat. U nás se v průběhu 20. století
vytvořila poměrně ostrá hranice, která pro děti do šesti let vymezuje vzdělávací a
výchovné zařízení "mateřská škola", pro děti od šesti let zařízení "základní
škola". Současný zákon o vzdělávání stanoví pravidlo, že po dovršení 6. roku dítě nastupuje do školy
1. září. Samozřejmě existují určité odchylky (odklad školní docházky, přípravné
třídy apod.), ale základní princip - nástup do školy v šesti letech v září, je
všeobecně vžitý.
V Nizozemsku je situace odlišná. Děti přicházejí do školy již po dovršení 4.
roku v průběhu celého školního roku. Je třeba vzít v úvahu, že "škola" v tomto
případě označuje zejména budovu. Pokud máme takovou představu, že škola je místo
pro učení (v tradičním pojetí), pak
ovšem zahájení školní docházky ve 4 letech nemůžeme podle této představy chápat
tak, že se čtyřleté děti začnou hned učit. Činnost ve věkově smíšených skupinách,
kam přicházejí nejmenší děti, má charakter hry. Postupně, s ohledem na individuální
rozvoj a zájmy dětí, se ke hře přidává i učení, jak je při pobytu ve škole
chápeme u nás.
Povinné vzdělávání začíná v Nizozemsku stejně jako u nás v 6 letech. Převážná
většina dětí však v této době již školu navštěvuje.
Několik pohledů do místností ve škole
Abychom pochopili, jak systém nástupu do školy ve 4 letech funguje, je třeba
si povšimnout vybavení budovy. Není snadné najít pro pojmenování místností ve škole správný výraz. Jedná se totiž o
hernu a učebnu zároveň. Uspořádání místností se
přizpůsobuje povaze činnosti, která má probíhat. Na první pohled je vybavení velmi pestré a
rozmanité.
Jedna z místností ve škole se používá jako tělocvična pro nejmenší děti. Tomu je přizpůsobené vybavení. | Zajímavostí nizozemských škol jsou prosklené stěny učeben. K přípravě školní akce "Slavnost pirátů" slouží i prostor na chodbě. Pokud vás zajímá fotodokumentace z této akce, kliknětě ZDE. | V měsíčním programu činností na sebe navazují různé projekty. Zde je na chodbě vytvořený "čarodějnický koutek". |
Učení v předškolním věku
Povinné vzdělávání u nás začíná v šesti letech.
Šestileté děti však mnoho věcí už znají a dovedou udělat a je velká chyba, když se
ke vzdělávání v 1. třídě přistoupí tak, že se začíná se všemi stejně a jakoby
"od nuly". Tradiční transmisivní způsob frontální výuky však z takového
způsobu
školní práce bohužel vychází.
Počáteční vzdělávání je však možné zorganizovat jinak. S dětmi je možné začít
pracovat podle nově pojaté didaktiky elementárního vzdělávání už ve 4 letech a neoddělovat mateřskou školu od základní školy.
Zahájení vzdělávání v tomto věku je pro děti velice přirozené - pokud k tomu
vytvoříme odpovídající podmínky.
Základní cíle výuky
Cíle vzdělávání můžeme rozdělit do několika oblastí. Jsou to cíle v
oblasti poznatků,
dovedností postojů apod. Stanovení cílů v nizozemských
školách je podobné tomu, o co nyní usilujeme v naší kurikulární reformě. Samotné
učivo není jen cílem, nýbrž prostředkem k vytváření kompetencí. Pro práci s nejmenšími dětmi se jedná o
kompetence, které jsou pro ně významné v dalším průběhu vzdělávání:
- Učit se organizovat si čas,
- učit se organizovat si vlastní práci,
- učit se pracovat nezávisle na ostatních.
Práce ve skupinách
Už od prvních okamžiků, kdy dítě přijde do školy (tedy přibližně ve čtyřech letech), si zvyká pracovat způsobem, který je obvyklý při práci ve škole i ve vyšším věku. Učení je hra a hra je učení. Práce se organizuje tak, že děti jsou převážně ve skupinkách. Přitom pracují na svých vlastních úkolech, mohou také dostat úkol společný pro celou skupinu. V českých školách se často pojem práce ve skupině (skupinová práce) chápe pouze v jednom významu - děti řeší nějaký úkol společně. Pro individuální učení je však důležité, když u společného stolečku pracuje každý na svých úkolech. Uspořádání místnosti musí umožnit, aby dítě mohlo podle potřeby pracovat na svém úkolu zcela samostatně.
Průběh výuky
Pro výklad určitého učiva je možné zvolit frontální postup s tradičně uspořádanými stolky (např. ve třech řadách). S takovým způsobem výuky se však setkáme spíš při výuce starších dětí (od 7 let) a to ještě zabírá menší část denního programu. Těžiště výuky spočívá v práci ve skupinách ("stolečkové uspořádání").
Plánování vlastní práce
Protože učitelka nechce řídit svými pokyny každý krok dítěte (tím by se potlačovala výchova k samostatnosti), musí být k dispozici jiné nástroje, jak práci organizovat. Vychází se z toho, že organizaci je třeba přizpůsobit věku dětí a také individuálně každému dítěti. Důležité je, aby si děti postupně osvojovaly dovednost (kompetenci) uvažovat o svých činnostech v té nejjednodušší formě už ve 4 - 5 letech a mohli tuto dovednost uplatnit později při učení.
Práce se staršími žáky
Ve vyšším věku nesmí učení přestat být zábavné. Úkoly pro žáky jsou samozřejmě stále náročnější. Pro výklad se již více používají metody frontálního vyučování, stále se však respektuje konstruktivistický přístup. Přechod na náročnější způsoby práce je plynulý.
Několik zajímavostí z výuky závěrem
V nizozemských školách se můžeme setkat s řadou zajímavostí, které nás mohou inspirovat. Mnoho věcí závisí na výši finančních prostředků, které má resort školství a zřizovatelé škol k dispozici. Neméně důležité jsou však i požadavky na úpravu školních budov a místností pro výuku. Tyto požadavky mohou vycházet buď z tradičních metod výuky, nebo z potřeby didaktických inovací.
Cesta k didaktickým inovacím
Jak vypadají prostory, kde se připravují budoucí učitelky a učitelé na nizozemské univerzitě v Emmenu a v Meppelu (Drenthe University of professional education) naleznete zde ve fotoalbumu Ústavu pro primární a preprimární edukaci PdF UHK.
Webové stránky Drenthe University of professional
education (DUPE), která je partnerskou univerzitou UHK, naleznete
ZDE.
Webové stránky pedagogické fakulty v Meppelu, která je součástí DUPE naleznete
ZDE.
Připravili:
© PhDr. Marie Müllerová, KNJL
© PhDr. Vladimír Václavík, ÚPPE