České školství v Evropské unii
Náměty z Nizozemska k inovacím v primárním vzdělávání
Přijetí ČR do Evropské
unie v květnu 2004 je významná událost našich dějin. Co znamená přičlenění
naší republiky ke společenství vyspělých evropských zemí pro české školství? V žádném případě
nejsme
nuceni k nějaké harmonizaci předpisů a sjednocování vzdělávacích systémů.
Školství a vzdělávání je v každé zemi velice svázáno s tradicemi a
kulturním zázemím a proto i organizace a způsob vzdělávání jsou v
jednotlivých zemích EU odlišné. Tato svébytnost zůstává zachována. To však
neznamená, že se vzdělávací systémy nemohou navzájem ovlivňovat. Proto
musíme podporovat výměnu informací a dobré zkušeností ze zahraničí využívat.
V České republice máme příležitost
konfrontovat náš vzdělávací systém i používané metody školní práce
se zahraničními trendy. Snahy po inovacích, prezentované v Bílé knize a
konkretizované například v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní
popřípadě předškolní vzdělávání, jsou v souladu s
tendencemi vývoje vzdělávání. Naší nevýhodou je
to, že v období 1948 až 1989 bylo školství u nás izolováno od vývoje ve
vyspělých zemích. Proto se nám dnes, více než 15 let po zásadních změnách,
může zdát ledacos ve školách v zahraničí neobvyklé a pro nás těžko
upotřebitelné.
Chceme-li však rychle dosáhnout úrovně vyspělých států EU, nesmíme
se bát převzít i takové zkušenosti, které mohou znamenat změnu v léty
zaběhaných schématech školní práce. Pokud jako příklad poslouží státy,
kde se lidem žije lépe, proč neobětovat některé naše tradice?
Následující poznatky shromážděné v několika primárních školách v
Nizozemsku by měly vést k zamyšlení a k diskusi o tom, co by bylo možné
využít jako inspiraci pro naše podmínky.
Poznatky, zkušenosti a obrazové
dokumenty byly shromážděny v těchto školách v provincii Drenthe, která se
nachází v severovýchodní části Nizozemska: 1. Openbare Basisschool, Gieten 2. Openbare Daltonschule Gieterveen 3. Openbare Jenaplan Basisschool 'de Ommewendig', Veendam 4. Christelijke Jenaplanschool 'de Regenboog', Assen |
Návštěva v nizozemských školách se uskutečnila v červnu 2003 v rámci programu spolupráce vysokých škol zemí EU Socrates / Erasmus (smlouva mezi Univerzitou Hradec Králové a Hogeschool Drenthe, PABO de Eekhorst Assen) |
Jaké je školství v Nizozemsku?
Jestliže strukturu naší základní školy
popíšeme poměrně snadno, pak v Nizozemsku je situace jiná. Charakteristickým znakem nizozemského školství
je totiž značná rozmanitost. Primární školy pro děti ve věku 4 až 12
let zřizují většinou obce, mohou to však být i různá občanská
sdružení, spolky, církve apod. Existují i soukromé školy, kde se platí školné.
Krom běžného vzdělávacího programu se řada škol orientuje
na programy vycházející z reformních pedagogických směrů - zejména to
jsou školy jenské, daltonské, waldorfské, Montessori aj. Pokud škola
pracuje podle takového programu, je začleněna ve sdružení obdobně zaměřených
škol. Například školy pracující podle jenského plánu mají svou národní
asociaci, která se podílí na kontrole činnosti těchto škol, vydává
atestaci pro učitele a stará se o speciální přípravu učitelů.
Každá škola zpracovává své vlastní kurikulum, kde je poměrně podrobně charakterizován způsob výuky, náplň činnosti mimo vyučování, kde jsou představeni vyučující apod. Tento dokument je vydáván jako brožura a slouží především rodičům a veřejnosti. |
Začátek školní docházky
V Nizozemsku mohou děti chodit do školy
od 4 let. Ale pozor, pro nejmenší je třeba pojem "škola" chápat
jako "budova", kam si chodí hrát, kde se setkávají s kamarády a
kamarádkami a kde se mnoho nového dozví. Do školy začnou děti chodit po dovršení
4 let, tedy kdykoli během roku. Nejmenší děti nezačínají hned s učením ve třídě,
jak je to u nás pro šestileté děti obvyklé od počátku září.
Způsob práce s nejmenšími odpovídá naší mateřské škole, během
doby se děti postupně setkávají s náročnějšími činnostmi, které se
uplatňují i u nás na prvním stupni.
Povinná návštěva školy je po dovršení 6. roku.
Věkově smíšené skupiny
Na rozdíl od našeho dělení dětí
do tříd podle věku se v Nizozemsku vytvářejí věkově smíšené skupiny dětí
- tzv. kmenové skupiny. V tomto členění mohou být mezi jednotlivými školami
určité odlišnosti.
Například je možné toto členění:
4 až 6 let - skupina nejmenších,
6 až 9 let - skupina střední,
9 až 12 let - skupina vyšší,
12 až 15 let skupina mladistvých (pokud škola zahrnuje i sekundární stupeň).
Kmenová skupina má ve škole svoji místnost, můžeme ji proto chápat jako naši "třídu".
Výhodou uvedeného členění je možnost bezprostřední spolupráce při vyučování mezi různě starými dětmi. Mladší se mohou učit od starších, starší děti si při práci s mladšími své znalosti zopakují a dobře upevní. Členění do kmenových skupin samozřejmě vyžaduje specifické učební metody, frontální výuka se používá jen jako jedna z možností.
Školní budova
Uspořádání třídy - pracovny
Uspořádání místností dokumentují následující fotografie. Důležité je pochopit, že úprava místnosti úzce souvisí se způsobem výuky a s používanými metodami.
Každá kmenová skupina má svou místnost. Tyto
třídy - pracovny jsou vybaveny a uspořádány tak, aby vyhovovaly způsobu
výuky. Respektuje se zásada, že uspořádání místnosti musí v
prvé řadě vyhovovat dětem a jejich učení. Potřeby vyplývající z učební látky
nebo potřeby vyučujícího jsou až druhořadé.
Místnosti
charakterizuje barevnost, pestrost, rozmanitost členění. Protože frontální způsob práce je pouze jednou z možných variant činnosti,
nemusí mít místnost "čelní stěnu" se školní tabulí. Rovněž
stolek pro vyučujícího může být v místnosti kdekoliv.
Pro nejmenší děti vypadá učebna jako "školní obytný pokoj". Výraz "herna" by asi nebyl úplně na místě, protože hra je jen jednou z činností. Všechny činnosti jsou chápané jako učení.
Způsob výuky
Kdo je zvyklý pouze na tradiční metody
(3 řady lavic ve třídě, frontální výuka, střídání vyučovacích předmětů
podle rozvrhu hodin, dominantní role učitele apod.), může při pohledu na vyučování v
nizozemské škole utrpět "kulturní šok".
Výuka má totiž jiné pojetí. Není to tradiční stereotyp - výklad učitele,
procvičování, zkoušení, atd. Děti při vyučování intenzivně pracují,
věnují se rozmanitým činnostem, ovšem
převážně v malých skupinkách. K poznatkům, které si zapamatují, k
dovednostem, které se naučí a ke kompetencím, které získají, se dopracují
jiným způsobem, než při tradiční frontální výuce řízené učitelem.
Na některé základní
principy školní práce si děti zvykají hned od počátku docházení do školy, tedy už v nejnižší
kmenové skupině.
Zcela zásadní význam má při práci v nizozemských školách společný rozhovor, debata o nejrůznějších problémech, vzájemná výměna názorů. Hovoří se zejména o tom, co je předmětem učení. Pro rozhovory je nezbytné uspořádání židliček do kruhu.
Pro rozhovor v kruhu se místnost nejprve upraví | Nejmenší děti. Oblíbené téma začíná pozorováním šneků | Diskutuje se o všem možném |
Školní tabule nemá v Nizozemsku zdaleka takový význam jako v našich školách. Používá se při výkladu, ovšem v nejnutnější míře. Rovněž frontální způsob vyučování nezmizel. Pokud to je účelné, stolky jsou v řadách. Na některých obrázcích je patrné, že i ve frontálně uspořádané učebně sedí některé děti u stolků čelem k sobě. Práce v malých skupinách a vzájemná spolupráce je totiž další důležitý princip výuky v nizozemských školách.
Práce ve skupinách
(V kmenové skupině se vytvářejí malé skupinky, obvykle tříčlenné až pětičlenné. Děti sedí u spojených stolečků čelem k sobě. Odtud
vznikl i název - stolečková, stolní skupina.)
Tradiční pedagogika dospěla k zásadě,
že je třeba všem dětem najednou učební látku postupně vysvětlovat, vštěpovat jim dílčí
znalosti a cvičit je v dovednostech. Žákům je tak přisuzována spíš pasivní
role "příjemců" učební látky. Organizaci vyučování i učení má zcela ve svých
rukou vyučující. Při tomto pojetí výuky se snadno zapomene, že každý žák si vytváří
strukturu svých poznatků, dovedností a kompetencí svým vlastním, individuálním
způsobem.
Místo frontálního postupu je vhodnější výuku individualizovat prostřednictvím
práce v malých skupinách. V prvé řadě je třeba vytvořit takové podmínky,
aby se děti učily se zájmem. Pak není třeba se obávat, že jejich práce
na určitých úkolech bude individuálně odlišná a že každý bude
postupovat svou vlastní cestou.
Na práci v malých skupinách je v nizozemském primárním vzdělávání položen
velký důraz. Úkoly pro práci ve skupině jsou zaměřené na procvičování
a současně i na získávání nových poznatků. Při tomto způsobu práce je
zakotven princip volby (například při procvičování násobilky jsou
k dispozici různé pracovní listy). Pokud má každý svůj úkol, pracuje na něm
sám, může se však poradit. Výhodou je věkově smíšená skupina - starší
děti pomáhají mladším. Některé úkoly jsou určené pro celou skupinu a děti
při jejich plnění musí kooperovat.
Následující obrázky zachycují rozmanité situace při práci v malých skupinách.
Třídní a žákovské projekty
Projektová metoda je v nizozemském primárním vzdělávání velice rozšířená.
Děti mnohem víc baví, když má učivo vztah k nějakým událostem nebo k
zajímavým činnostem. Odpověď na otázku, proč je třeba se něco učit, je
při projektovém vyučování velice jednoduchá: Protože určité znalosti a
dovednosti jsou předpokladem splnění úkolů stanovených projektem.
Rozdělení učební látky do jednotlivých oblastí a vytvoření projektů je
záležitost vyučujících a zpracování školního (třídního) kurikula.
Role učitelky a učitele
Koncepce výuky v nizozemském primárním vzdělávání navazuje na tradiční metody, ovšem přináší mnoho nového. Změněná role vyučujících spočívá v tom, že do určité míry "vkládají dětem učení do jejich vlastních rukou". Organizují práci malých skupin, kontrolují situaci ve třídě.
Spolupráce s rodiči
V nizozemských školách jsou rodiče
mnohem více zainteresováni na výuce, než tomu je u nás. Velice často přicházejí
do školy, mají dokonce některá zařízení školy k dispozici - například
počítače na chodbách. Do školy přicházejí převážně maminky.
Učitelky a učitelé si domlouvají s rodiči různé formy spolupráce. Může
se například jednat o dohled nad dětmi nebo o pomoc při podávání přesnídávky,
pomoc při úpravě a výzdobě třídy apod. Rodiče se však zapojují i do výuky, což práce ve skupinkách velice usnadňuje.
Maminka může spolupracovat se svým dítětem nebo i s ostatními dětmi, které
berou přítomnost rodičů ve třídě jako běžnou věc.
Rodiče jsou zváni i na různé školní slavnosti nebo na prezentaci projektů,
na kterých děti delší dobu pracovaly.
Výchova k demokracii
V Nizozemsku se věnuje velká pozornost výchově budoucích občanů demokratické společnosti. Škola je prvním velkým společenstvím, s nímž se dítě setká. Proto je důležité vytvářet vědomí pospolitosti s tímto společenstvím a postupně se učit principům fungování demokratické společnosti.
Školní informační tabule s fotografiemi všech žáků | Volby školního parlamentu. Představují se kandidáti | Schránka na vzkazy, náměty, připomínky (tradiční dřevák) |
Závěrem:
Škola nemá zajistit jen dosažení určitého stupně vzdělání. Práce ve škole musí uspokojovat i základní lidské potřeby - musí naplňovat pocitem radosti a štěstí. O to se učitelé v nizozemských školách snaží. Mnohé jejich zkušenosti můžeme využít i u nás.
Nabídka dalších studijních materiálů:
K seznámení s organizačními formami a metodami výuky podobnými těm, které byly zdokumentovány na navštívených školách, je možné využít následující stránky na internetu (podle nabídky na stránkách lze volit i angličtinu a němčinu).
Připravili:
PhDr. Vladimír Václavík (ÚPPPV)
a PhDr. Marie Müllerová (KNJL)
Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové