Didaktické inovace versus didaktické zvyklosti
V
Národním programu rozvoje vzdělávání ČR (Bílá kniha) v kapitole Pedagogičtí
pracovníci jako nositelé změn se konstatuje, že „přípravné vzdělávání
dnes budoucí učitele spíše utvrzuje v pedagogickém tradicionalismu, než
v uplatňování inovativních přístupů“. U nás je rozšířená
představa o "dobrém" způsobu výuky, který vychází z požadavků
Komenského na přesně strukturovaný vyučovací postup. V novější historii
nelze přehlédnout vliv herbartismu na českou školu. Snahy o reformu vyučovacích
metod se před 2. světovou válkou u nás nepodařilo rozvinout. Učitelky a učitelé
podvědomě touží, aby didaktický
model tradiční školy stále fungoval, aby dospělý jako autorita působil na
žáka - studenta a vychovával ho obvyklým způsobem.
V
této situaci se pedagogický tradicionalismus sám reprodukuje. Studující
pedagogických fakult získávají dovednosti a kompetence při pedagogické
praxi převážně v tradičním prostředí a od učitelů přebírají tradiční
didaktické zvyklosti.
Pro
naše didaktické myšlení začalo nešťastné období počátkem padesátých
let minulého století, kdy byla odmítnuta reformní pedagogika, která měla
(a stále má) ve vyspělých zemích na vytváření didaktických inovací
rozhodující vliv. Co se tehdy odehrálo vystihl později František Singule: "Zásadní
odmítnutí reformní pedagogiky se nepříznivě projevilo zejména v didaktické
přípravě mladých učitelů a mělo nepříznivý vliv především v oblasti
didakticko-metodické, kde jsme se vyhýbali některým prospěšným způsobům
práce".
Odmítání
reformní pedagogiky z ideových důvodů,
potvrzené v období normalizace sedmdesátých let, skončilo až pádem
komunismu. V roce 1989 se nabízela jedinečná příležitost napravit chybu
padesátých let, bohužel tradiční didaktický model byl rezistentní k
politicko - ekonomické změně a tak řada didaktických zvyklostí, sahajících
do předminulého století, dává tvář naší škole dodnes.
Podle
výroční zprávy ČŠI za rok 2002/2003 téměř 90 % škol pracuje podle vzdělávacího
programu Základní škola, který "dlouhodobě nejvíce ovlivňuje
charakter vzdělávání. Výběr forem a metod vzdělávání a výchovné práce
učitelů je poznamenán zažitými didaktickými stereotypy. Stále však
platí, že na 1. stupni je vyučování pestřejší, učitelé více využívají
progresivní prvky výuky". Zpráva popisuje i přístup učitelů: "Pedagogické
sbory stárnou, starší učitelé i přes obětavost a svědomitou práci s žáky
jsou uzavřenější před novými trendy metod a forem výuky".
Vladimír Václavík
(Příspěvek přednesený na konferenci "Didaktika v pregraduální přípravě učitelů a její vztah k praxi", konané na Pedagogické fakultě UHK v Hradci Králové dne 25. 5. 2004.)
Obrázek z německého časopisu STERN je z roku 1976. V této
době se v zemích západní Evropy velice diskutovalo o podobě vzdělávání
a ve školách docházelo k výrazným změnám. Zejména oblast primárního
vzdělávání se odpoutávala od zažitých tradic a začaly se používat nové metody a organizační formy práce. S využitím tradic
reformní pedagogiky z první třetiny dvacátého století se měnil
vztah učitele a žáků, měnila se podoba třídy, rozšířilo tzv.
otevřené vyučování, začala se využívat projektová výuka apod. Bohužel, vzhledem k izolaci zemí za "železnou oponou" se pozitivní změny ve způsobech výuky nedotkly škol v tehdejším Československu. Izolace trvala až do převratu v roce 1989. |
|
Škola v době Jana Ámose Komenského, jak je zobrazena v
jeho knize Orbis pictus. Obrázek doplňuje vysvětlující text. Škola /1/ je dílna, kde se dětská mysl vede ku ctnostem (k moudrosti, mravnosti a zbožnosti). Škola se rozděluje na třídy (klasy).Učitel /2/ sedí na stolici (katedře) a učí. Žáci /4/ sedí v lavicích a učí se. Něco se jim předepisuje křídou na tabuli /6/. Někteří sedí u stolu a píší /7/. Učitel opravuje chyby. Někteří žáci stojí /5/ a říkají, co se zpaměti naučili. Někteří klevetají /10/ a jsou frivolní a nedbalí: Ti trestáni (káráni) bývají metlou /11/ a prutem /12/. Oproti tehdejšímu stavu byly představy Komenského o škole ve své době velice reformní. K tomu je třeba se seznámit s jeho pedagogickými názory. |
|
Od doby Komenského uplynulo více než 300 let. Určité principy hromadné výuky zůstaly zachovány. Pohled do třídy na obrázku zachycuje tradiční uspořádání učebny pro hromadné vyučování, jak se s ním můžeme setkat v převážné většině našich škol. | |
Ústav pedagogiky a psychologie pro primární vzdělávání
Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové připravil v roce 2000
pro školy mezinárodní projekt s názvem "Představujeme se - naše
třída". Do projektu se v průběhu pěti let zapojilo více než
100 tříd z České republiky i ze zahraničí.
S projektem se můžete seznámit na internetu (adresa http://kmen.uhk.cz). Mezi informacemi shromážděnými ze škol jsou i obrázky tříd, jak je nakreslily samy děti. Při listování stránkami jednotlivých tříd je zřejmé, že zcela převládá tradiční uspořádání. |
|
Začíná se však objevovat jiné uspořádání učebny,
kdy žáci sedí ve skupinkách u spojených stolků. Toto uspořádání
umožňuje netradiční způsob práce a samozřejmě i jiný způsob
práce vyžaduje. Například podstatně se omezuje využívání tabule.
Místo příkladů a cvičení na tabuli žáci pracují s pracovními
listy. Mohou řešit některé úkoly společně - například při práci
na projektu. Kdo chce s netradiční úpravou začít, má příležitost při výtvarné výchově. Nedá se říci, že organizace je pro vyučujícího náročnější. Jedná se spíš o nezvyklý (u nás dosud menšinový) způsob výuky. |
|
Ve vyspělých zemích práce ve skupinách u spojených stolků v oblasti primárního vzdělávání postupně nahrazuje tradiční způsoby výuky. Kresba třídy z primární školy v Rakousku, jak děti vidí samy sebe a svou výuku. | |
Další změnou oproti tradičním zvyklostem je časté
setkávání dětí a společné rozhovory v kruhovém uspořádání.
Společný kruh tak doplňuje práci ve skupinkách, která je značně
individualizovaná.
(Takto se namalovaly děti z nizozemské školy) |
|
Práce ve skupině při běžné výuce. V tomto případě
žáci nepracují na společném úkolu, každý plní své vlastní úkoly,
které se týkají daného tématu. Pracuje svým vlastním tempem. Přitom
žáci mohou spolupracovat, například požádat druhého o pomoc, vysvětlení.
Vyučující se může věnovat celkové kontrole a samozřejmě má více
času na individuální přístup.
(ZŠ ul. Dr. Malíka, Chrudim) |
|
Pohled do 5. třídy - probírají se přídavná jména. Při
takto organizované práci se předpokládá, že se žáci učí způsobem,
který je pro ně samé výhodný (což je individuálně rozdílné).
Dokonce lze využít i metodu tzv. expertního učení - vybraní
členové skupin (experti) se seznámí s určitou částí probíraného
tématu a pak předají poznatky a zkušenosti ostatním. Ve fázi procvičování
se postupně vyjasní problémy, které mohou mít některé děti s
pochopením látky.
Důležité je, že při tomto způsobu výuky lze pracovat efektivně - ve třídě je 28 žáků. (ZŠ Chrudim, ul. Dr. Malíka) |
|
V oblasti primárního vzdělávání se ve vyspělých zemích
můžeme setkat s různými variantami práce ve skupinách velice často.
Na snímku jsou děti z nizozemské školy ve věku 9 až 11 let. Pokud se
děti naučí pracovat tímto způsobem (naučí se to snadno a navíc je
takový způsob práce baví), může jich být v učebně hodně - v
tomto případě jich je 28.
Zajímavosti z několika primárních škol v Nizozemsku a náměty k inovacím v našich školách naleznete na internetu - klikněte ZDE Více informací o didaktických inovacích nabízí portál www.otevrene-vyucovani.cz O pedagogických alternativách v ČR informují stránky www.webpark.cz/alternativy
|