Školní a třídní kurikulum
Vzdělávácí program - květina s mnoha výhonky
Nebude vůbec jednoduché navrhnout inovace v organizaci a
jednotlivých formách vzdělávání, které budou ve školním vzdělávacím
programu představovat vzdělávací strategii školy. Pokud se má naše školství
vyrovnat se všemi úkoly nového století, navíc při vstupu republiky do
Evropské unie, nemůžeme se spoléhat jen na tradice.
Kořeny
Na rozdíl od našich poměrů, těžce poznamenaných čtyřiceti léty éry socialistického školství, má znázorněný model pevné zakořenění v mnoha myšlenkových zdrojích. Významným východiskem je akceptování dítěte jako samostatné osobnosti a respektování jeho individuálních potřeb. Také široké povědomí o reformních pedagogických směrech je výhodné pro vytváření třídního kurikula. V Německu se o pedagogických inovacích nepřetržitě diskutuje a jednotlivé spolkové země se snaží kurikulární změny podpořit i různými směrnicemi. Názorovou hladinu pedagogických diskusí čeří i četné střety zastánců autoritativní a liberální výchovy, antipedagogické odmítání tradičních výchovných názorů apod. Také pro nás donedávna neznámá interkulturní výchova či integrativní pedagogika ovlivňuje tvář školy. Ženský pohled na edukaci přináší feministická pedagogika.
Stonek a listy
Identifikace žáků s učením je jeden z rozhodujících předpokladů k dosažení vzdělávacích cílů. A jak konkrétně postupovat? Na plánování výuky se podílejí žáci a učitelé společně. Střídají se volné a řízené činnosti, učební látka je pojímána vždy v širších souvislostech. Mimořádně důležité je, aby vyučující byli pro svou práci plně kompetentní a uměli používat vhodné metody. Na žácích se požaduje jejich vlastní zodpovědnost za proces učení.
Vyučování nemusí probíhat jen ve škole, ovšem přesun výuky do míst mimo školu mohou komplikovat byrokratické překážky (housenka na listu). Zajímavá je i možnost využívání pomocníků při vyučování, na 1. stupni to často bývají maminky, které přicházejí paní učitelce pomoci.
Květ
Škola jako prostor pro život či škola jako životní prostor - to by mohlo být hezké krédo školního vzdělávacího programu. Představy o organizaci výuky se nemusí podařit bezezbytku realizovat, proč však trochu nepopustit uzdu fantazii - vždyť tvoříme školu pro 21. století.
Jednotlivé okvětní lístky především vyjadřují, jak je třeba školu (třídu) vybavovat a přizpůsobovat potřebám výuky. Prostředí ve škole a vybavení třídy musí povzbuzovat k učení. K tomu se zřizují kouty na různé pracovní činnosti, regály s různými materiály, kout ve třídě určený ke čtení, místo na pokusy, květinová výzdoba, dílna psaní (malá tiskárna), místa k vystavení žákovských prací. Důležitá je i výzdoba stěn. Ve škole se musí dlouhodobě pečovat o květinovou výzdobu a celkové vybavení a místa jako je školní zahrada, koutky klidu, opravna kol apod. Prostředí školy také vytváří úprava chodeb, které je možné využít pro výuku. Ve školním kurikulu musí být uvedeny i takové záměry, jako je vydávání školního časopisu (žákovských novin), hraní divadla, organizace víceletých školních projektů apod.
Kurikulum stále se rozvíjející
Květina, která zobrazuje principy vzdělávacího programu, roste a stále se rozvíjí. To znamená, že škola i třída je stále otevřená různým nápadům a inovacím.
Pokud bychom měli na závěr stručně shrnout, jak výuka v takové třídě probíhá, dejme slovo autorce obrázku, která je známou propagátorkou otevřeného vyučování: "Své vyučování organizuji tak, že dělám jen projekty".
(Článek byl publikován v měsíčníku "Učitelské listy" č. 7, ročník 10, březen 2003, s. 9 - 10)