Vzdělávací program k rozšíření odborné kvalifikace učitelů
ZS 1 o obor učitelství pro MŠ
(Projekt FRVŠ č. 701/2007)
Studijní materiál
Tabule splněných úkolů Jak v mateřské škole rozvíjet kompetence k učení Mateřská škola Kampanova ul., Hradec Králové, Eva
Hrubá |
Novodobým údělem člověka je soustavné učení čili celoživotní vzdělávání.
Pojetí slova "učení" se však postupně mění.
Ukazuje se, že škola se nemůže zabývat jen předáváním poznatků a mravní
výchovou. Z hlediska potřeb celoživotního vzdělávání musí škola mimo jiné učit
žáky "učit se", vytvářet jejich pozitivní vztah k učení a rozvíjet dovednosti
(kompetence), které umožňují při učení vycházet z vlastních zájmů a potřeb.
Nové formulace cílů vzdělávání uvedené v zákoně o vzdělávání i v rámcovém
vzdělávacím programu pro předškolní i základní vzdělávání vyžadují
po učitelkách a učitelích používání takových metod a forem práce, které
povedou ke splnění uvedených cílů.
Podstatou některých didaktických inovací, které se uplatňují v oblasti
primárního vzdělávání a které mohou začínat již v preprimárním vzdělávání
je vytváření nového rámce pro individuální učení.
V tradiční škole je vyučující rozhodujícím činitelem, který učivo
didakticky analyzuje, vybírá jeho podstatné oblasti a pak následně
organizuje učební proces - organizuje učení žáků. Velice často se tak děje
frontálním způsobem - žáci postupují pod řízením vyučujícího více
či méně jednotně. Vyučování spočívá v přenosu - transmisi poznatků,
nácviku dovedností, vytváření odpovídajících postojů.
v tomto didaktickém modelu řízení učebních činností je žák často
zatlačen do pasivity, je příjemcem informací a vykonavatelem příkazů vyučujícího.
Pro rozvíjení kompetencí k učení, tak významných v procesu celoživotního vzdělávání, je důležité poskytnout žákům větší možnost výběru činností a podpořit jejich rozhodování o svém vlastním učení a tím je vést k zodpovědnosti za jejich učení. Jsou-li toto cíle didaktických inovací na prvním stupni základní školy, pak je třeba vytvářet k jejich plnění podmínky již v předškolním vzdělávání.
Pro získání kompetencí k učení je důležité osvojit si tyto
dovednosti:
- naučit se organizovat svůj učební čas,
- naučit se organizovat si svou vlastní práci,
- naučit se pracovat samostatně a nezávisle.
Tyto cíle je třeba mít na zřeteli při organizování různých činností již v mateřské škole ve fázi předškolního vzdělávání a k jejich naplnění je třeba vytvářet předpoklady.
Následující příklad používání tzv. tabule splněných úkolů je příkladem, jak můžeme děti k zodpovědnosti za své učení odmala připravovat.
Příklad využití tabule splněných úkolů: Nebezpečné situace pro děti
4. Po splnění úkolu:
Pracovní list se po splnění úkolu vloží zpět do košíku. Košík je označen malou samolepkou a stejnou samolepku dítě nalepí do svého místa na tabuli splněných úkolů. |
Učitelka postupně kontroluje pracovní listy a hovoří s jednotlivými dětmi, pokud z vyplněného pracovního listu vyplývají nějaké nejasnosti. Tabule splněných úkolů nabízí přehled, kdo má co hotovo eventuelně komu je třeba věnovat větší péči.
V uvedeném příkladu je použit jeden pracovní list. Podle témat činnosti a charakteru pracovních listů mohou být dětem zadány i dva úkoly současně.
Děti mají velkou svobodu při rozhodování, zároveň však mají zodpovědnost se rozhodnou a úkol splnit. Někdo úkol udělá hned, někdo tuto činnost odkládá. Záleží na individuálním rozhodnutí. Takto připravené situace vedou k rozvíjení mimořádně důležité dovednosti - samostatně se rozhodovat o době plnění úkolů s vědomím, že se úkol musí splnit. Děti si zvyknou pracovat samostatně. V případě potřeby jsou schopny si úkoly navzájem vysvětlit, za učitelkou chodí jen v nejnutnějším případě.
Většina pěti až šestiletých dětí systém práce s pracovními listy a nalepování samolepek při splnění úkolu bez problému pochopí, i když je třeba někomu postup i několikrát vysvětlit. Děti tento způsob práce velice baví a pracují se zájmem a nadšením.
Vyplněné pracovní listy se prezentují na nástěnce, kde se s nimi mohou seznámit i rodiče. Rodiče systém práce s pracovními listy oceňují a jsou ochotni jej podporovat, například sami přiházejí s nápady, jaké pracovní listy využívat, nabízejí kopírování pracovních listů apod.
Další příklady používaných pracovních listů:
- grafomotorické listy,
- rozvíjení matematických představ,
- labyrinty,
- obrázky se skrytými úkoly (jako omalovánky),
- rozlišování barev,
- hledání geometrických tvarů,
- rozvíjení představ větší - menší apod.
Text a fotografie: Vladimír Václavík, ÚPPE PdF UHK
Využití tabule splněných úkolů ukazuje následující VIDEO (2:40), autorka Miluše Doležalová, MŠ Třešť