Malý projekt pro 1. nebo 2. třídu
(Přibližná doba trvání projektu - 2 x 45 minut)
Pohádkové bytosti vždy vzbuzovaly zájem dětí a provokovaly jejich fantazii. Proč toho nevyužít při výuce? Nabízí se celá řada možností.
V malém třídním projektu využijeme téma "Čarodějnice" ve čtyřech oblastech:
1. Literární výchova:
Četba ukázky z knihy Malá čarodějnice od J. Preusslera, popřípadě četba pohádky.
2. Rozvíjení komunikativních dovedností:
Společná činnost, uspořádání židliček v kruhu:
Nejprve se každý nějakým způsobem upraví, vytvoří ze sebe čarodějnici.
Společné povídání o tom, ve kterých pohádkách se čarodějnice vyskytují,
jak vypadají, kde bydlí, zda a jak lidem škodí a jaké další představy
o nich děti mají.
3. Pohybová výchova:
Za doprovodu hudby předvádění různých tanečních kreací - "rej čarodejnic".
4. Výtvarná výchova:
Nakreslení - namalování výkresu čarodějnice. Zachytit ji v pohybu, zdůraznit vlastnosti, které má. Použití voskových pastelek a vodových barev.
Závěrečné povídání:
Každé z dětí představilo svůj výkres, povědělo něco o jeho obsahu (jméno čarodějnice, kde žije, čím se zabývá apod.). Všechny výkresy se vyvěsily na "výstavní provázek".
Projekt byl uskutečněn v 1. třídě ZŠ SNP v Hradci Králové v únoru 2002 v rámci pedagogické praxe.
Ukázky některých výkresů: