Základní informace k alternativním pedagogickým koncepcím:
Alternativní pedagogické koncepce představují alternativu (= jinou volbu,
jinou možnost, změnu) k tradičním metodám výuky a tradičnímu uspořádání školy.
Tradiční přístupy ke vzdělávání a tradiční metody se rozšířily v 19. století s
rozšířením školního vzdělávání. Myšlenková východiska pedagogických alternativ
představují názory významných osobností (J. J. Rousseau, J. H. Pestalozzi, L. N.
Tolstoj aj.).
Nové názory na školní výuku se rozšiřovaly v prvních letech 20. století (např.
vzniklo Sdružení pro novou výchovu).
Maria Montessori (1870 – 1952) italská. lékařka, pedagožka
Dítě středem zájmu – pedocentrismus: dětství je tajemné, dítě není malý dospělý
Montessori
– materiál: „klíč ke světu“. Dítě si vybírá hračky – pomůcky a pracuje s nimi
(vykonává cvičení) „Pomoz mi, abych to udělal sám (udělala sama)".
Práce s materiálem - metoda tří kroků: To je ..., ukaž (najdi, schovej) ...,
jaké to je (co to je).
Metoda
Montessori - výchozí body a principy: Normalizace, připravené prostředí,
polarizace pozornosti, senzitivní fáze, absorbující duch
Rudolf Steiner (1861 – 1925) zakladatel waldorfských škol. Výchova svobodných a všestranné rozvinutých lidí.
Vzdělávání
jako druh umění. Respektují se zákonitosti vývoje člověka a jeho potřeby, rytmus
dne, roku.
Pozornost se věnuje umělecké a řemeslné výchově.
Epocha: Vyučovací celek, mezipředmětový vztah
Úzká spolupráce s rodiči.
Peter Petersen (1884 – 1952) jenský plán, odlišnosti:
vnější diferenciace à školní společenství (vnitřně diferenciované),
třídy po ročnících à kmenové skupiny (např. 1. až 3. třída společně),
rozvrh hodin à týdenní plán,
školní třída à školní obytný pokoj.
4 formy vzdělávání: rozhovor (kruh), hra, práce, slavnost.
4 druhy činnosti: - jádrové vyučování v kmenové skupině (50% výuky, přesahuje obory vzdělávání),
- výuka v kursech (zvládnutí základů oboru – kurs základní, rozšiřující, volitelný),
- volná práce (vlastní volba činnosti, postup dle týdenního plánu),
- pracovní společenství (práce v dílnách, na zahradě apod.).
Na co klade jenský plán důrazy:
Škola: Výchovná škola, škola pro život, školní společenství.
Žáci: Samostatnost, samostatná činnost, odpovědnost, vzájemná pomoc.
Učitelé: Tvořivost (vlastní tvář školy), kooperace, rozvoj osobnosti.
Celestin Freinet (1896 – 1966)
"Na počátku každého pochopení nestojí abstraktní vědomosti, nýbrž zkušenost, cvičení a práce“. Vyučování = práce, smysluplná činnost
plánování v ranním kroužku
práce s textem (psaní volných textů), třídní noviny, korespondence s jinými třídami
školní tiskárna
týdenní plán práce
„volná práce, svobodně zvolená práce“
kartotéky úkolů, pracovní listy
školní učebna (třída) jako atelier
třída jako demokratická jednotka
spolupráce s rodiči
J. Dewey (1859 – 1952) Pragmatická pedagogika – základem učení je vlastní zkušenost. „Learning by doing“. Přihlížet ke zkušenosti dětí a jejich potřebám („vstřícný“ model kurikula).
Škola se musí zabývat problémy životní praxe – pracovní škola, Projektová metoda Škola jako laboratoř (labour = práce). Projekt integruje předměty, výsledkem je produkt.
Převedení tradičně strukturované výuky do nové struktury
Celkové posouzení projektové výuky ve srovnání s tradičními postupy:
Tradiční vyučování
KLADY: systematické vzdělávání, jednoduchost, tradice (zvyk)
ZÁPORY: nutno hledat motivaci, nepropojuje znalosti, nerozvíjí sociální vztahy
Projektové vyučování
KLADY: projekt je motiv sám o sobě, logika životní reality, diferenciace, individualizace, demokratizace, učí spolupracovat, řešit problémy, tvořit,
ZÁPORY: nesleduje vytváření systematických znalostí, náročné na přípravu i realizaci, forma u nás stále nová.
Příprava a realizace projektu vyžaduje kreativní přístup vyučujícího.
Výsledky projektů je vhodné prezentovat na internetu, školy postupně zřizují webové stránky a na nich by měl být odkaz na projekty.
České tradice reformní pedagogiky
Josef Úlehla: volná výchova, samočinnost, samoučení
Václav Příhoda
Reformní komise pod Příhodovým vedením: 1929: Dokument "Zásady reformního návrhu pro školskou reformu"
Jednotná vnitřně diferencovaná škola do 15 let
6 – 11 let obecná škola
11 – 15 let komenium
15 – 18 let atheneum
Vznik pokusných škol (základem pokusných škol byla idea pokroku:
Ze závěreční zprávy pokusné školy měšťanské ve Zlíně, 1933:
„Cílem vyučování nemá být hromadění poznatků, nýbrž samostatné myšlení. Těžší je naučit lidi samostatně myslit než je naučit poslouchat. Žáci mají vždy vědět, čemu se učí a proč se tomu učí. Je třeba změnit i metodu vyučování. Nejlepší metodou je skutečná práce. Práce konaná za určitým cílem, se zájmem a vytrvalostí. Mnohé a časté poučování velkého užitku nepřináší.
1939: Přerušení vývoje, pozastavení reformních pokusů na 50 let!!!
1989: Po pádu komunismu a odmítnutí principů socialistické pedagogiky možnost svobodné volby školního kurikula.
Využití
myšlenek alternativních pedagogických koncepcí:
- Waldorfseké školy
- Montessori MŠ
- Daltonské školy
- Další programy - projekty: Škola podporující zdraví (Zdravá škola, zdravá MŠ),
program Začít spolu (Step by Step)
- Využívání dalších principů: Tvořivá škola, otevřené vyučování aj.
Zcela nové možnosti přinesla nová kurikulární politika:
Vytváření školních vzdělávacích programů na základě Rámcového vzdělávacího programu