Mezipředmětové vztahy /
Integrovaná výuka / Projekty
(Tento příspěvek je zpracován
jako tzv. hypertext, to znamená, že je určen k přečtení na webových
stránkách. Obsahuje odkazy na další dokumenty které jsou k dispozici
na internetu.)
Když Jan Ignác Felbiger, autor
spisu "Kniha metodní", shromáždil v době zavedení povinné školní
docházky koncem 18. století požadavky na správné vedení školního vyučování,
zdálo se být vše jasné. Učitel bude vykládat, žáci poslouchat. Pak je z
naučeného vyzkouší, procvičí s nimi určité dovednosti, vštípí jim zásady
správné morálky - a vzdělanost poddaných rakouské císařovny poroste.
Pokud někoho v této souvislosti napadne, že se ve škole za 200 let zas tak
moc nezměnilo, není daleko od pravdy. Určité principy, určité názory a z
nich plynoucí požadavky na způsob školního vyučování, mají velice dávné
kořeny.
Zdá se, že je vše v pořádku. Tradiční model školního vzdělávání v
podstatě přináší všeobecně požadované výsledky. Přesto je třeba položit
otázku: Vystačíme na prahu 21. století s tím, co bylo ve škole
obvyklé už za časů našich předků? Nejsou "všeobecně požadované výsledky"
poplatné tradičnímu pohledu na školu a vzdělávání, kdy stačí, že
žáci získávají především spousty různých znalostí?
Základní problém – pojetí výuky
Ve školách dnes převažuje slovně názorné, transmisivní pojetí výuky. Přeceňuje
se výklad učitele čili verbální předávání (přenos – transmise)
poznatků. Žák je zatlačen do pasivity, spíše poslouchá, pozoruje, vštěpuje
si poznatky do paměti, reprodukuje. Vyučovací proces má obvykle jednoduché
schéma - motivace, prezentace učiva, procvičení (fixace), prověření naučeného
(zkoušení).
Existují různé možnosti, jak
pojetí výuky přizpůsobit aktuálním požadavkům. Nové přístupy ke vzdělávání
vycházejí z nových poznatků pedagogické psychologie a psychodidaktiky na
proces učení.
Například konstruktivistická koncepce učení zdůrazňuje, že učení
je z pohledu žáka aktivní proces, jímž si sám vytváří (konstruuje) své
vědění. Je to proces založený na řešení problémů, kdy se předchozí
informace a zkušenosti spojují se zkušenostmi novými. Je to proces, kdy si v podstatě
každý sám vytváří své vlastní stále se rozšiřující poznání (tzv.
poznatkové sítě). Přitom učitelky a učitelé opouštějí roli pouhých
"předavačů" vzdělávacích obsahů a cvičitelů správných činností
a stávají se podporovateli - usnadňovateli (facilitátory) učení
jednotlivců. Pedagogové hlásící se ke konstruktivistické koncepci učení
se mnohem více zajímají o průběh žákova učení. Takové pojetí výuky
ovšem nutně vede k revizi mnoha tradičních názorů a zvyklostí.
Mezipředmětové vztahy
Významným znakem tradiční školy
je systém vyučovacích předmětů. Uspořádání učiva do určitých oblastí
(oborů, předmětů) procházelo a stále prochází složitým vývojem - jde
totiž o jednu ze základních kurikulárních otázek: Čemu a v jakém rozsahu
se děti mají ve škole učit. Rozčleňování obsahu školního vzdělávání
do jednotlivých vyučovacích předmětů souviselo s vývojem vědních oborů
a narůstáním objemu poznatků. Dnes sehrávají významnou roli i snahy
prosazovat určité koncepční záměry ve vzdělávání, což lze činit
formou normativních školských dokumentů (zavádění určitých předmětů
lze ovlivnit, popřípadě i nařídit).
Například rámcový vzdělávací
program, který vychází z nových zásad kurikulární politiky uvedených v Národním
programu rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha), vymezuje 9 oblastí
učiva:
Jazyková
a literární komunikace
Matematika
a její aplikace
Informační
a komunikační technologie
Člověk
a jeho svět
Člověk
a společnost
Člověk
a příroda
Umění
a kultura
Člověk
a zdraví
Člověk a svět práce
Školní vzdělávací program (školní
kurikulum) rozvádí, jak se jednotlivé oblasti učiva stanou obsahem výuky.
Ve školním kurikulu se vytvoří systém předmětů a učební plán. V učebním
plánu pro jednotlivé ročníky dostávají vyučovací předměty určitou časovou
dotaci. Střídání předmětů v průběhu týdne je stanoveno rozvrhem hodin.
Na střídání vyučovacích předmětů je pak založena celková organizace
vyučování ve škole.
Vymezení devíti oblastí učiva v rámcovém
vzdělávacím programu v žádném případě neznamená, že se jedná o
izolované „předměty“, které se mají v učebním plánu objevit. Vždyť
například bez jazykové a literární komunikace si nelze představit získávání
poznatků a kompetencí v ostatních oblastech. Rovněž informační a
komunikační technologie prostupují v poslední době celým obsahem vzdělávání.
Jinou otázkou je, zda by vyjmenovaných
oblastí mělo být více či méně. Ve školním kurikulu jednotlivých zemí
můžeme sledovat dvě základní tendence:
Vyjmenovaných oblastí učiva (předmětů)
je spíš více (toto je případ České republiky, neboť u nás byl tradičně
repertoár předmětů vždy bohatší),
Počet oblastí (předmětů) je spíš menší.
Celkový obsah vzdělávání v jednotlivých
zemích stejného kulturního okruhu však zůstává podobný, bez ohledu na různé
normativní dokumenty a místní zvláštnosti, pokud vzdělávání široce chápeme
jako „předávání a přebírání kulturního dědictví“.
Systém
rozdělování obsahu vzdělávání do oddělených „předmětů“ v sobě
skrývá riziko. Žákům se totiž obsah vzdělávání nabízí jakoby v samostatných
nádobách a očekává se, že si potřebnou syntézu vědění vytvoří každý
sám.
Problém
izolace jednotlivých předmětů a potřeba propojování vzdělávacích obsahů
se v tradiční pedagogice řeší jako otázky mezipředmětových
vztahů. Vždy bylo zřejmé, že úzká specializace předmětů může vést
k poznatkové roztříštěnosti a k nepochopení souvislostí. Ovšem
tendence k „předmětovému“ pojetí obsahu vzdělávání je stále velice
silná. Dělení učiva do předmětů je z hlediska sestavování kurikula
jednoduché, pro autory učebnic i učitele „předmětově aprobované“ přijatelnější.
Navíc lidé, kteří prošli tradiční školou, si jen těžko dovedou představit
jiné uspořádání výuky. Duchu tradiční školy odpovídá, že se při tom
nebere zřetel na skutečnost, že předmětové uspořádání učiva mnohým
žákům nemusí vůbec vyhovovat.
Aby
byly respektovány mezipředmětové vztahy, musí si učitelé uvědomovat
souvislosti mezi jednotlivými oblastmi učiva, předměty a tématy a učivu se
věnovat právě v těchto souvislostech. Například matematická slovní
úloha (matematika a její aplikace) vyžaduje čtení s porozuměním i
správné verbální formulace výsledku (jazyková a literární komunikace). Slovní úloha musí být rovněž začleněna
do širších souvislostí problému, kterého se týká.
Aby
škola pomohla dětem orientovat se ve složitém světě přesyceném
informacemi a vedla k pochopení souvislostí, musí výuka místo probírání
jednotlivých více či méně izolovaných témat směřovat k integraci
vzdělávacích obsahů.
Integrovaná
výuka
Školní
vzdělávací program (školní kurikulum) je možné alespoň pro nižší ročníky
prvního stupně založit na integrované výuce. (Integrace předmětů je ovšem
něco jiného, než integrováním žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
- např. s určitým postižením).
Podstatou integrované výuky je hledání a nalezení určitých témat učiva,
která je možné spojovat bez ohledu na jejich původní začlenění do tradičních
předmětů.
Na prvním stupni základní školy má integrovaný charakter například
prvouka. Integraci je však možné prohlubovat a uvažovat o spojení čtení,
psaní (seznamování s gramatickými pravidly), matematiky, vlastivědy, přírodovědy,
jednotlivých výchov apod.
Při
integraci výuky jde o to, jak naplnit obsah vyučovací doby, aby v ní byla
obsažena jednotlivá témata a činnosti ze všech oblastí uvedených v rámcovém
vzdělávacím programu. I když realizaci integračních záměrů může naznačovat
školní vzdělávací program, zůstane nakonec na každém učiteli a učitelce,
aby sami při výuce uskutečnili požadavky na integraci.
Projekty
- cesta k integrované výuce
Alternativou
k tradičnímu pojetí výuky je projektová metoda. Její
podstatou je předložení určitého
úkolu, který má komplexnější charakter a který děti musí řešit. Primární
motivace spočívající v samotném zadání úkolu vede k zájmu o získávání
poznatků i dovedností, učení je výraznou potřebou a v této situaci
je učení velice intenzivní. Principy projektové metody vycházejí ze zásad
pedagogického progresivismu formulovaných v USA již koncem 19. století.
Myšlenková východiska, směřující k projektové metodě, nalezneme u všech
velkých pedagogů, ať už to byl například J. A. Komenský a jeho Schola
ludus nebo J. H. Pestalozzi, vychovávající děti švýcarských sedláků k
praktickým činnostem apod. V současné době k projektové metodě směřuje konstruktivistické
pojetí školní práce.
Při
využívání projektové metody je důležité pojmout edukační proces
integrovaně. Tématem vyučování přestává být izolovaný „předmět“.
Stávají se jím určité problémy, které je třeba při projektu vyřešit.
Výuka vedená klasickým stylem výkladu učitele samozřejmě zcela nezmizí,
spoustu věcí je třeba dětem vysvětlit, těžiště se však přesouvá do
řešení úkolů v rámci projektu. Přitom si žáci znalosti ještě
doplňují a upevňují. Podstatné je to, že si je vkládají do širších
souvislostí, aby je mohli později využít.
Při
práci na projektech je úkolem učitele naplnit vyučovací dobu činnostmi s
takovým obsahem, aby byla probírána a procvičována témata z jednotlivých
oblastí rámcového vzdělávacího programu. Pro pedagoga, který je zvyklý
tradičním způsobem probírat látku a postupovat podle učebnice, je to
velice obtížný úkol. Dosavadní úspěchy s projektovou výukou v mnoha
třídách a školách dokazují, že si netradiční způsoby školní práce získávají
oblibu. V zemích EU se v oblasti primárního vzdělávání projekty
stávají běžnou metodou práce ve škole. Naše „tradiční – klasická“
výuka je posuzována jako překonaná záležitost 19. a 20. století.
S integrací
výuky můžeme začít hned
Propojovat
výuku tradičních předmětů umožňují pokyny MŠMT. V poslední době
dokonce podpora těchto inovací mírně stoupá. V roce 1996 vydalo MŠMT
"Rámcová pravidla a postup při schvalování vzdělávacích programů".
Zde je stanoveno, že v 1. až 3. ročníku základní školy je možné
organizovat výuku v celcích pojatých odlišně od tradičních vyučovacích
hodin a kombinovat učivo za účelem jeho integrace.
Metodický pokyn MŠMT k postupu při úpravě vzdělávacího procesu škol z
30. 4. 1998 připouští možnost odlišné úpravy organizace vzdělávání.
Jedná se o tyto možnosti:
nepravidelné
rozvržení výuky
sdružování
tříd
projektové
vyučování
modulové
uspořádání učiva apod.
Pokud chce vyučující zařadit do výuky práci podle projektů, má k tomu základní podmínky vytvořené. Jde proto jen o odvahu a vlastní schopnost prosadit metody, které zatím nejsou příliš obvyklé. Pozitivní změny může přinést prosazování záměrů koncepce rozvoje vzdělávání v ČR, jak jsou uvedené v Bílé knize. Podle zásad kurikulární politiky mají školy vytvářet vlastní školní vzdělávací programy, v nich je možné požadavky na integrování výuky zakotvit.
Projekty
k dispozici
V našich
školách nepochybně probíhají desítky výukových projektů. Potíž je však
v tom, že stále není dostatek možností se o projektech navzájem
informovat. Přitom k popisu jednoduchého projektu stačí 1 stránka.
Stručný popis slouží spíš jako nápad a inspirace, detaily realizace
projektu ve své třídě si musí promyslet každý vyučující sám. Je samozřejmé,
že žáci i učitelé přistupují k jednotlivým úkolům tvořivě a že
se v určité fázi projektu může improvizovat. Každý projekt je svým
způsobem „originál“.
Jak popis projektu vypadá je zřejmé z několika následujících ukázek:
Čarodějnice – malý projekt pro 1. nebo
2. třídu (288 kB)
Projekty
v nejnižších třídách se často vztahují ke světu pohádek. Pohádkové
bytosti navodí zájem dětí a ke splnění různých vzdělávacích cílů se
nabízí velké množství možností.
Naše ZOO – projekt dětí v málotřídní
škole (209 kB
Základním
námětem pro výukový projekt může být nějaký zajímavý zážitek dětí,
v tomto případě společná návštěvy zoologické zahrady.
Jablka – projekt pro 2. třídu (73
kB)
Tento
projekt byl převzat ze školy v Německu, která jej prezentovala na webových
stránkách (odkaz na tyto stránky je uveden na posledním řádku, tam klikněte).
Pravěk – projekt pro 5. třídu (135
kB)
Jednoduchá
dokumentace projektu může posloužit jako návod pro další zájemce.
Ať
dobré nápady poslouží všem!
Velké
možnosti pro rozvíjení integrované výuky nabízí internet. Na webových
stránkách je možné nejen čerpat podněty pro vlastní výuku, na internetu
je třeba dobré nápady prezentovat! Například na školních webových stránkách
by se měly objevit některé zajímavé projekty, uskutečněné při výuce v jednotlivých
třídách.
Pokud
chce někdo seznámit ostatní kolegyně a kolegy s vlastním projektem,
nabízíme místo na webových stránkách Ústavu pedagogiky a psychologie pro
primární vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové. Má-li
být informace na internetu snadno dostupná, je třeba podklady zpracovat úsporně
(například redukovat obrázky na přiměřenou velikost). Jednoduché projekty
jsou pro začátek nejsnadněji realizovatelné, k popisu projektu stačí
1 stránka (viz ukázky).
Popis
projektu (dokument html, obrázky) popřípadě odkaz na informace o realizovaném
projektu na webových stránkách školy zašlete e-mailem na adresu: vladimir.vaclavik@uhk.cz