Bořivoj Brdička: Bude PISA 2009 pro nás poučením?
Jan Sokol: Klik sem, klik tam. Všude informace. Je škola na odpis?
Oldřich Botlík: Začnou učitelé rozbíjet počítače?
Jaroslav Kozlík: K poklesu a vzestupu vyspělosti školáků
Pavlína Hublová: Jakou bychom chtěli školu?
Připravujeme ŠVP: Klíčové kompetence a otevřené vyučování
Počátek vzdělávání netradičně: (zkušenosti z Nizozemska)
Náměty z Nizozemska k inovacím v primárním vzdělávání
Vzdělávání ovlivňuje ekonomickou prosperitu
Svébytnost primárního vzdělávání
Principy nové kurikulární politiky podle Bílé knihy, oblasti vzdělávání
Cesty k využití internetu na 1. stupni ZŠ
Školní a třídní kurikulum: Květina s mnoha výhonky
Změna pohledu na začátek školní docházky
Proměny studentů aneb "bude se mi po 1. A moc stýskat"
Didaktické zvyklosti - překážka rozvoje vzdělávání
Netradiční pohledy na zahájení školní docházky
Hledáme odpověď na otázku:
Jak měnit tradiční metody a formy školní výuky, aby
lépe vyhovovaly současným potřebám?
Mezipředmětové vztahy - Integrovaná výuka - Projekty
Ústav pedagogiky a psychologie pro primární vzdělávání PdF UHK se v roce 2002 zapojil do programu MŠMT ČR "Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit" projektem č. 346/2002 "Integrovaná výuka a mezipředmětové vztahy podporované ICT". Tento projekt řešil aktuální otázky inovací metod výuky v oblasti primárního vzdělávání (1. stupeň základní školy). Projekt pokračoval v roce 2003 shromažďováním materiálů ze škol o inovacích metod výuky. Získané materiály jsou využívány při výuce v presenční i kombinované formě studia učitelství a jsou k dispozici všem zájemcům.
Základní informace o důvodech pro rozšiřování projektového vyučování naleznete zde v textu:
Odkazy na jednoduché třídní projekty, které realizovali převážně studenti a studentky prezenční i kombinované formy studia ZS 1:
Projekt "Pohádnový den" - 4. třída (součást diplomové práce Lenky Machartové)
Vyzýváme učitelky a učitele, aby poskytly materiály
o realizovaných projektech, které poslouží jako inspirace pro ostatní. K
prezentaci projektů nabízí ÚPPE své webové stránky.
Součástí metaprojektu byl seminář pro učitelky a učitelky a vedoucí pracovníky škol (zejména 1. stupně) na téma "Metody výuky pro 3. tisíciletí. Seminář se uskutečnil 15. 10. 2002 na PdF UHK za účasti 37 učitele, učitelů a pedagogických pracovníků. Na programu byly informace k aktuálním problémům ve školství - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a příprava školních vzdělávacích programů. Příspěvek na téma "Účinné formy vyučování a učení - zkušenosti z Německa" přednesl pan Vlastimil Polák ze Zemského institutu pro školu v Soest (Severní Porýní - Westfálsko). Součástí semináře byly informace o metodách výuky v Nizozemsku (připravily studentky Radoslava Žaludová a Martina Kučerová, které v rámci programu Socrates - Erasmus studovaly na Hogeschool Drenthe v Assenu.
Projektové vyučování v Nizozemsku
Základní škola s experimentálním programem "Heksenketel" v Assenu
Křesťanská základní škola s Jenským plánem "De Regenboog" v Assenu
Základní škola s Jenským plánem
" 't Broekhoes" v Balinge
Dobrá rada od Jana Ámose Komenského:
"Nejvíce se musíme vystříhati znechucení, neboť to jest nejzřejmější jed při učení"
(Analytická didaktika, zásada CLXVI.)
Zkušenost z výuky dějepisu a vlastivědy